Sunday, April 30, 2006

 

Het resultaat van de poll: ben je voor of tegen de splitsing van de metaalcentrale van het ABVV?

Le résultat du poll : Pour ou contre la scission de la Centrale des Métallos de la FGTB?”
1000 surfers (ABVV, ACV en ACLVB – syndicalisten, vakbondsleden maar waarschijnlijk ook niet- leden deden mee aan onze poll
"Voor of tegen een splitsing van de metaalcentrale van het ABVV"
1000 visiteurs (FGTB, CSC et CGSLB - des syndicalistes, des membres mais aussi des non-syndicalistes, ) ont visité notre site pour participer à notre poll .
We hebben de poll afgesloten op 1000 stemmers.
Ziehier het resultaat:
153 personen stemden voor een splitsing wat gelijk is aan 15,3%
847 personen stemden tegen een splitsing wat gelijk is aan 84,7%
Après 1000 votes, nous avons pu clôturer le poll. Voici les résultats:
153 personnes (ou 15,3%) ont voté pour une scission
847 personnes (ou 84,7%) ont voté contre une scission
Je kan je mening blijven geven over deze splitsing via deze link:
UW MENING >>
Vous pouvez continuer à donner votre avis via ce lien >>
Kameraadschappelijk, het webmasterteam,
Amitiés, le team webmaster
Lees hier de
meningen van syndicalisten >>
Lire les commentaires de syndicalistes >>


Friday, April 21, 2006

 

Syndicale Raad Vl.- Brabant verwerpt splitsing Metaalcentrale

Indymedia schrijft:

"Op dinsdag 18 april heeft de Syndicale Raad van de afdeling Vlaams-Brabant van de Metaalcentrale van het ABVV de nieuwe statuten verworpen.Na toelichtingen van H. Jorissen, voorzitter, en N. Cué, nationaal secretaris, omtrent de splitsing, was er ruimte voor een debat. De 120 aanwezigen stemden nadien voor of tegen de nieuwe statuten. De goedkeuring van die nieuwe statuten impliceert een feitelijke splitsing van de Metaal. 90% van de syndicaal afgevaardigden stemden tegen."
Bron: Indymedia

Wednesday, April 05, 2006

 

Ontwaak verworpenen der aarde..

Het ABVV-FGTB moeten samen blijven, 1 geheel vormen, 1 boodschap uitdragen...
 Eendracht maakt macht - dikwijls bij nationale stakingen heeft het Vlaamse ABVV tevreden mogen zijn aan de massale gevolggeving door onze Waalse mede-syndicalisten!!!
 Het is NIET omdat we niet dezelfde taal spreken dat we niet hetzelfde willen...
 De Internationale draagt het in zijn tekst, een tekst die gekend of niet gekend schuilt in de gedachtengang van elk gewone werkman: het maakt niet uit of die Vlaams, Waals of Brussels is...
 Denk niet lokaal, denk niet regionaal, denk nationaal en probeer al mee te denken en te doen op Internationaal vlak...
 Eendracht maakt macht... géén splitsing van géén enkele centrale.. 1 groot ABVV-FGTB enkel dat heeft toekomst...
 en rood is troef kameraden!!!
 ABVV delegatie VPK Packaging Group
 
 

Tuesday, April 04, 2006

 

Petitie Metaal Limburg

Waarde kameraden,
Ruim 27 jaar ben ik lid van de metaalcentrale van het ABVV.
In de vorming van de CMB, destijds gehouden in Melreux, kregen we de fundamenten mee van de vakbond! Solidariteit staat hoog in het vaandel van de rode vlag van het ABVV geschreven.
Vlamingen, Walen, Brusselaars, migranten zijn verenigd in een sterke CMB, “de Metallo’s” genoemd.
Samen hebben wij zij aan zij gestaan op de barricades tegen de aanvallen van de patroons op onze arbeidsvoorwaarden. Onze eenheid heeft verbeterde arbeidsvoorwaarden afgedwongen door strijd.
Bij een splitsing van onze centrale zullen vooral de patroons en het  Vlaams Belang in hun handen wrijven. De weg staat dan open voor de splitsing van de sociale zekerheid, om die achteraf nog te privatiseren.
Delegues, militanten en leden zijn niet akkoord met een splitsing van de CMB in twee vleugels.
Het Provinciaal uitvoerend komitee van Limburg heeft een oproep gelanceerd aan alle Metallo’s om alles in het werk te stellen om de eenheid van de CMB te bewaren!
Op het Provinciaal Bestuur van de metaal in Limburg hebben we na een uitvoerig debat een stemming gehouden. Een meerderheid van 64 % heeft zich uitgesproken tegen splitsing; terwijl 35 % voor een nieuwe struktuur met twee vleugels akkoord gaat; 1 % onthield zich;
Waarde kameraden, in Limburg hebben we ook het initiatief genomen om een handtekeningen aktie te houden. Met deze aktie willen wij de oproep van het Provinciaal Uitvoerend Comité ten volle ondersteunen.
De “Oproep aan alle Metallo’s” om de eenheid van de CMB te bewaren.
Als jullie akkoord gaan met deze oproep, laat hem dan ook in jullie syndicale kringen  onder de leden circuleren.
Arturo Moro
Délégué op NV Bekaert  Lanklaar – Dilsen, Limburg
Gsm 0479300743
E-mail: moro_arturo@hotmail.com
Steenkuilstraat 103/1  3630 Maasmechelen 


Friday, March 17, 2006

 

Fw: Splitsing ABVV metaal

Hoe kun je nu voor een splitsing zijn? We krijgen nu al zo vaak te horen dat er onenigheid is tussen de verschillende vakbonden, dat we niet aan één zeel trekken en dat we daardoor niets gedaan krijgen. Hoe moet het dan bij de mensen overkomen dat we binnen onze eigen vakbond ons nog eens gaan opsplitsen, verliezen we dan niet helemaal onze geloofwaardigheid???
groetjes
Diana Dillen

Friday, March 10, 2006

 

Dit is echt te gek

Geachte,
 
Dit is echt te gek, we moeten energie stoppen in zaken waar we beter van worden niet andersom.
Eigenlijk zouden we eens Europees moeten gaan denken want enkel zo kunnen we een sterk front vormen die de negatieve trend
die nu aan de gangs is. Als we sterk willen staan tegen de voortdurende druk van de werkgevers in de EURO- zone dan zullen we
er toch gezammelijk werk van moeten maken, en stoppen met elkaar te bekampen.
 De werknemers hebben nood aan een goed syndicale uitgebouwde organisatie die hun belangen kan behartigen, Het kleur en je afkomst en je taal
doen hier niet terzake.   
 Met vriendelijke groeten
 Luk Van Biesbrouck
 
 

Wednesday, March 08, 2006

 

Splitsing cmb

Over heel vlaanderen hebben buiten limburg metaal de splitsing goedgekeurd!!!
Weer zijn de Limburger het buitenbeentje van de vlaams cmb.65%heeft tegen gestemt
Maar wij willen een buitenbeentje blijven zolang maar dat de CMB  niet splitst. Met deze splitsing moet cmb maar hun eigen Beginsel verklaringen maar herzien en desnoods wegsmijten.
Kameraden hier op deze site hierover maar schrijven en reageren is niet de enige zaak dat er moet gebeuren wij moeten hierop fel reageren.De zuilen van ABVV is het solidariteit !!! Maar helaas is deze nu ferm geschaad. Dat de top niet kan samenwerken dan is er maar één oplossing DAT ZE AFSTAPPEN en anderen de kans geven om cmb samen te houden.Hopelijk zal het Congres dit nog tegenhouden en daarin gelooft al men niet in.
Kodalci Murat
Afgevaarde abvv metaal


Monday, March 06, 2006

 

voor de eenheid van het ABVV

Meer dan een jaar geleden hebben we met succes een petitie georganiseerd voor de eenheid van het ABVV. Toen stelde we dat de éénheid onze kracht is!
Dat éénheid kracht vormt geldt ook voor ABVV metaal.Het resultaat van splitsing zal altijd een verzwakking zijn van de politieke en syndicale kracht en macht! Zeker in een tijd waarin wordt gesproken en gedroomd van de verdere opsplitsing van België is het splitsen van een vakbondscentrale de deur openzetten naar de complete opsplitsing van alle thema’s die nu nog federaal zijn: sociale zekerheid, lonen,....En splitsen van de sociale zekerheid leidt op termijn naar de privatisering ervan! Wie zal daar beter van worden?De patroons en de (extreem)rechtse politieke krachten lachen wellicht als enige.
Met vriendelijke groeten,
Kristien Merckx
Secretaris
BBTK Antwerpen
Van Arteveldestraat 9-11
2060 Antwerpen
03/220 69 00
0475/209 746
 
 

 

Splitsing?

Vlamingen,Brusselaars en Walen,één front.Geen splitsing.Dit zou enkel en alleen verdeeldheid in de hand werken.Bepaalde elementen van de rechterzijde (patronaat) wensen niets liever dan een verdeelde en kibbelende vakbond.Dus daarom één front.Samen sterk kameraden,wij hoeven ons geen splitsing te laten opdringen!!
Dirk Van Vliet
Lid ACOD-Antwerpen

Sunday, March 05, 2006

 

Je suis delegue FGTB,au conseil d'entreprise de caterpillar

Pour moi la scission dela CMB est une tres mauvaise chose, la CMB plus vielle centrale de la FGTB s'est contituee pour unir et mener la concurence contre le patronat.
Fer de lance de toute les luttes, ont veut aujhourd'huy la brisee en deux.
Des dossiers nous attende,quel que le bloquage salarial l'envie du patronat de supprimee l'index ,trouvee de bon accord d'entre prise sur les fin de carrieres etc...
Mener la lutte contre le racisme,et l'extreme droite.
Un president pour moi ne peut etre un motif de scission,ni la struture de la belgique,car cette struture,de division en partie wallonne,en partie flamande,et bruxelloise,est la volonte de la droite de divisee le monde du travaille.
L'unite devra se faire selon moi sur la reduction, du temp de travaille,sur la lutte contre les contrats precaires et pour de vrai contrats le cdi contre les cadeaux fait au patronat avec nos salaire indirect.
Pour tous ces points et bien d'autre que j'ai certainement oubliee il faut que nous nous battions ensemble, Wallons, Flamand, Français, et peut etre meme un jour Martiens.
 
Alain Caufriez delegue FGTB CAT

Friday, March 03, 2006

 

L'indispensable unite

Isolés, les travailleurs ne font pas le poids devant le patron dont dépend leur gagne-pain. Unis, ils sont plus forts.
La recherche de l’unité est à l’origine de la F.G.T.B. Créée en 1897, la Commission Syndicale dont elle est issue ’était en effet donnée pour but de rassembler et fédérer au plan national les petites Unions existantes.
La F.G.T.B. s’est structurée de manière à pouvoir défendre les intérêts des travailleurs partout où c’est nécessaire,face au patronat dans les entreprises et les secteurs et face aux gouvernements fédéral, régionaux et mmunautaires.
L’action syndicale est multiple.
Chaque niveau est important et mérite d’être renforcé. Ainsi, un objectif prioritaire pour nous est l’installation de délégations dans les P.M.E. où elles sont – scandaleusement – exclues. Le renforcement des Interrégionales flamande, wallonne et bruxelloises est aussi à l’ordre du jour, pour tenir compte de l’importance des compétences transférées du fédéral au régional et répondre au mieux aux sensibilités des uns et des autres.
Sécurité sociale et droit du travail doivent rester fédéraux…
Mais nous les disons haut et clair : la sécurité sociale, le droit du travail et la loi de 1968 sur les Commissions paritaireset les conventions collectivesdoivent rester de compétencefédérale.
C’est unequestion de solidarité et d’efficacité.Harmoniser – vers le haut –le social en Europe est un denos objectifs. Pas question de lui tourner le dos en acceptant qu’on parcellise le social chez nous, qu’il s’agisse de la sécurité sociale ou du droit du travail.
La Wallonie étant moins riche que la Flandre, il est clair que la régionalisation de la sécurité sociale ferait particulièrement mal aux Wallons. Mais, si la droite, plus forte dans le Nord que dans le Sud du pays, veut communautariser la sécu, c’est aussi parcequ’elle pense que cette réforme faciliterait sa privatisation.
Ce qui ferait grand tort auxtravailleurs flamands.
Nous aspirons à des conventions salariales européennes qui, entre autres mérites,réduiraient le risque de déflation compétitive.
Pas question dès lors de parcelliser nos propres conventions.
L’exiguité de notre territoire, où les navettes sont monnaie courante, rendrait la question d’autant plus kafkaïenne, particulièrement à Bruxelles où,dans toutes les entreprises,coexistent des travailleurs issus des trois régions du pays.
… les structures syndicales doivent en tenir compte
La sécurité sociale, le droit du travail et la loi de 1968 sur les Commissions Paritaires doivent rester de compétence fédérale.
Il ne suffit pas de le dire. Pour les défendre, la F.G.T.B. et ses Centrales doivent conserver une dimension fédérale forte. Notre Bureau fédéral l’a répété lors de sa dernière réunion, tenue à Bremberg, dans un centre de formation de la Centrale des Métallurgistes.
Nous demandons à nos militants d’avoir cette même exigence lors des congrès professionnels qui précéderont le Congrès de la F.G.T.B. de juin.
Xavier Verboven  Secrétaire Général  FGTB
André Mordant  Président  FGTB

Source: De Nieuwe Werker/ Syndicats nr.4 / 24.2.06.


 

Samen voor eenheid !

In hun eentje staan de werknemers machteloos tegenover hun werkgever, van
wie hun broodwinning afhangt. Samen staan ze veel sterker.
Het streven naar eenheid is één van de grondslagen van het ABVV.
De Syndicale Commissie, opgericht in 1897 en voorloper van het ABVV, had zich immers tot doel gesteld de bestaande kleine vakverenigingen op nationaal vlak te verenigen.
Het ABVV nam een structuur aan waardoor het de belangen van de werknemers kan verdedigen - overal waar dit nodig is - tegenover de werkgevers in de bedrijven en de sectoren én tegenover de regeringen op federaal, gewestelijk en gemeenschapsniveau.
De vakbondsactie is een veelzijdige actie. Elk niveau is belangrijk en verdient versterkt te worden.
Zo is één van onze hoofddoelstellingen nu de invoering van vakbondsvertegenwoordigingen in de KMO’s. In kleine en middelgrote bedrijven zijn die nog steeds niet welkom en dit is een ongehoorde situatie.
De versterking van de ABVV-Intergewestelijken in Vlaanderen, Wallonië en Brussel staat eveneens aan de agenda, zodat onze vakbond rekening kan houden met het belang van de bevoegdheden die van het federale naar het regionale niveau overgeheveld worden en om een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven op de gevoeligheden van eenieder.
De sociale zekerheid en het arbeidsrecht moeten federaal blijven…
Laten we duidelijk zijn: de sociale zekerheid, het arbeidsrecht en de wet van 1968 op de paritaire comités en de CAO’s moeten een federale bevoegdheid blijven. Dit is een kwestie van solidariteit en efficiëntie.
De opwaartse harmonisatie van het sociale beleid in Europa is een andere doelstelling van het ABVV.
Er kan dan ook geen sprake van zijn Europa de rug toe te keren en in eigen land het sociaal beleid te splitsen, of het nu om de sociale zekerheid of om het arbeidsrecht gaat.
Wallonië is minder rijk dan Vlaanderen. Het is dan ook duidelijk dat de regionalisering van de sociale zekerheid de Walen pijn zou doen. Maar als de rechterzijde, die in Vlaanderen sterker is dan in het zuiden van het land, de sociale zekerheid wil splitsen, dan is het omdat zij ervan overtuigd is dat het op die manier veel gemakkelijker zal zijn om de sociale zekerheid te privatiseren.
Dat zou ook voor de werknemers in Vlaanderen een ramp zijn.
Wij streven ook naar Europese loonovereenkomsten, die onder meer het risico van een competitieve deflatie beduidend zouden kunnen verlagen.
Er kan dan ook geen sprake van zijn onze CAO’s te regionaliseren.
België is een klein land waar werknemers veel pendelen om naar hun werk te gaan. Dit zou dan ook leiden tot kafkaiaanse toestanden, vooral dan in Brussel waar in alle ondernemingen werknemers aan de slag zijn uit de drie regio’s van ons land.
… de vakbondsstructuren moeten daar rekening mee houden
De sociale zekerheid, het arbeidsrecht en de wet van 1968 op de paritaire comités moeten federale bevoegdheid blijven. Het volstaat niet dit te zeggen!
Om dit waar te maken moeten het ABVV en zijn Centrales een sterke federale dimensie in stand houden. Het Federaal Bureau heeft dit dan ook nog eens duidelijk gesteld op zijn laatste vergadering in Bremberg, in een vormingscentrum van de Centrale van de Metaalbewerkers.
Wij vragen aan onze militanten om diezelfde eis naar voor te brengen op de congressen van hun beroepscentrales, congressen die het Federale ABVV Congres van juni zullen voorafgaan.
Xavier Verboven Algemeen Secretaris ABVV
André Mordant Voorzitter ABVV

Bron: De Nieuwe Werker/ Syndicats nr.4 / 24.2.06.


Thursday, March 02, 2006

 

Splitsing Nee, Non

He kameraden
makkers en gezellinnen wij zijn niet boos maar Woest
Niettegenstaande het feit dat we door de postjes jagers
bestempeld worden als emotionele mensen uit de vorming
twijfel ik er niet aan, dat we trots zijn op die vorming.
De heren die ongeduldig hun ambities nog efkes moeten
intomen zouden er beter eens bij stilstaan dat het door ons
werk en onze inzet is dat we betalende leden hebben, en
naargelang dat wij de stemmen binnenhalen zij hun levenslange
mandaten kunnen behouden en er enkel promotie is naar meer en
betere postjes
Op 21 April heeft het splitsingcongres plaats, laat ons allen naar
daar gaan en bewijzen dat we strijdbaar zijn en onze CMB niet zonder
de figuurlijke slag of stoot laten ten onder gaan
Rob De Graeve (montagebedrijf)

Wednesday, March 01, 2006

 

Seul le Vlaams Belang profite de cette scission

Qui autre que le Vlaams Belang profiter à une scission des métallurgistes socialistes belges?
 
+ Quoi que sont les arguments et les buts qui sont à la base de cette scission (et il semble que des militants de gauche sont pour la scission).
+ Quoi que le patronat pense là-dessus (et pas tous les patrons sont favorable à un éclatement institutionel des syndicats)
+ Comment on réorganiserait la politique sociale belge (et en effet il y a des choses qu' on règlerait mieux en dehors des institutions situé dans le capital du pays)
+ Quoi qu 'on pense des différences culturelles entre Wallons et Flamands (et en effet ce sont surtout les néerlandophones qui parle plus facilement le francais tandis que la majorité des francophones continuent près que toujours parler leur propre langue)
+Quoi que sera la coordination entre l'aile flamand et l'aile wallon dans les comités paritaires (et même sans scission il y a déjà pas male de choses à coordiner dans la concertation sociale entre différentes régions) 
 
C'est le Vlaams Belang qui a le plus grand d'intérêts à la scission de la CMB !
Parce que dans la tête de l'homme et femme de la rue, des simples membres des syndicats, la scission est la preuve du réalisme du programme séparatiste du Vlaams Belang.  La preuve que la dialogue démocratique et la collaborations entre gens de différentes régions avec différentes développements et différentes langues ne sont pas possible sans que le peuple flamand réalise son proprre institutions étatiques flamands. Toute la propagande sur la faisabilité de la société multiculturel, tous les résolutions de congrès sur le cordon sanitaire sont, dans l' oeil du simple citoyen, jetés dans la poubelle.
 Et à tous ceux qui vont contredire cette perception, le Vlaams Belang va présenter le compte les prochaines élections en disant qu' il soutient la scissionn parce qu' il soutien la séparation du politque du marché de travail (propre prépensons d'abord !).Elle va présenter l'orginel de droite pour batte "la copie de gauche".
Du simplisme ? Evidemment tout cela est du simplisme. Mais si à l' intérieur du syndicat le "propre peuple d'abord" passe, le Vlaams Belang est l'homme avec 1 oeil dans un pays des aveugles.
Raf Verbeke
avant ABVV-CMB  Carnoy,
firme en Flandre ou travaillait 80 ouvriers Walons
et ou des membres de 5  fédérations était servis et representés.
 

 

De l'Internationale à la scission, les errements d'une centrale syndicale

Dès ses origines, le mouvement ouvrier avait une vision claire de la nécessité de se structurer sur le plan international au point que cette dimension est devenue son chant de bataille, sa "lutte finale".
Marx et Engels terminaient leur "Manifeste" par cet appel à l'internationalisme: "Prolétaires de tous les pays, unissez-vous !"  Et l'on retrouve dans la "Charte de Quaregnon" qui définit les principes directeurs du POB: "… l'émancipation des travailleurs n'est pas une œuvre nationale, mais internationale…"
La force des travailleurs se voulait sans frontières et la plus unie possible.Même les grandes organisations syndicales internationales ont compris cette nécessité de composer un bloc uni face à l'inexorable mondialisation du capitalisme. C'est pourquoi, malgré leurs divergences philosophiques ou idéologiques, elles ont décidé de fusionner pour constituer une plus grande force de résistance à tous les niveaux.
Aujourd'hui, dans notre petite Belgique,  on voudrait nous faire croire qu'une Centrale de la FGTB, pas n'importe laquelle, celle qui, dans l'imagerie populaire,  est probablement la plus représentative des combats justes menés par notre organisation, serait plus forte en se divisant!
J'ai peine à le croire même si, comme le souligne Maurice Corbisier: "Sans doute les camarades wallons ont-ils des raisons parfaitement valables d'exiger plus de compréhension de leurs problèmes spécifiques".
De là à créer deux syndicats distincts, car c'est bien de cela qu'il s'agit, il y a un ravin qu'il vaut mieux ne pas franchir sous peine de mettre en péril tout ce qui représente encore les valeurs du monde du travail en Belgique: son unité dans des cultures différentes.Pour tout cela on aura compris que, si on me demandais mon avis, comme on le demandera sûrement, de façon très démocratique, à tous les militants de la CMB, je me prononcerais contre cette scission, ce démantèlement, ce gâchis.
Autre chose est de cautionner les errements politiques d'un adolescent qui allait devenir président des Métallos.
Et même si, comme le dit la concurrence, "faute avouée est à moitié pardonnée", il reste toujours une moitié qui me pèse sur l'estomac et qui me fout la nausée.
Christian Bianchini
Militant FGTB

Monday, February 27, 2006

 

Ik ben tegen

Ik ben tegen de splitsing van het ABVV en het FGTB omdat we samen sterk naar de volgende verkiezing moeten werken.
"Neen tegen rasisme", dus "neen tegen rasisme tussen vlamingen en walen", want naar mijn gevoel gaat het daar voor een deel over...
Laten we ons verzetten tegen de splitsing, desnoods met akties!!
 
ABVV-militant VW-Vorst
Ogiers Damien
  
 

 

Eenheid moet, splitsen is niet goed !

Als gewoon lid van ABVV-metaal wil ik toch ook graag mijn mening kwijt. Ik wil mij graag aansluiten bij de mening dat een splitsing absoluut geen goeie zaak is. Wij, leden van het gehele ABVV zullen er slecht bij varen. In plaats van samen sterk zullen we op termijn geconfronteerd worden met eenzaam zwak. Zowel regering als patronaat kent de knepen van het vak om ons altijd te verdelen, de ene keer per sector, dan weer per leeftijd, studieniveau, nationaliteit, taal, roker of niet roker, bediende of arbeider. Enige slagkracht aan onze kant, als werknemer kunnen we enkel halen, als we dat samen DOEN.

Als gesyndiceerde werknemer in een bedrijf dat over gans Belgie actief is en z’n adres in Brussel heeft zie ik het al gebeuren. De werkgever zal Vlamingen en Walen tegen mekaar uitspelen, en de kans is groot dat er verdeeldheid zal ontstaan. Wat gaan we beginnen tegen o.a. de afbouw van de sociale zekerheid, het concurrentiepact dat op ons af komt, als het binnen onze eigen centrale steeds moeilijker zal worden de violen gelijk te stemmen. Ik wil toch nog even benadrukken dat ik nog steeds in de overtuiging ben dat de brede basis van onze vakbond, eenheid hoog in het vaandel draagt. Dit gegeven, en de gedachte dat het ABVV een democratische organisatie was deed mij 20 jaar geleden net kiezen voor het ABVV en niet voor een andere vakbond. Helaas moet ik nu vaststellen dat leden, militanten, zelfs delegéés, niet geraadpleegd worden in deze beslissing. Als gewoon lid heb ik geen stem op een CMB-congres, tenzij heel misschien via mijn delegéé, ALS hij/zij zelf al een mandaat zal krijgen. 

Als laatste wil ik nog meegeven, dat ik niet goed meer weet hoe ik de slogan “Wij kiezen voor U”, die we als ABVV gebruikten bij de laatste sociale verkiezing moet interpreteren, want, wie staat er eigenlijk voor “WIJ” en wie voor “U”. Als “WIJ”, voor de top van de centrales staat, dan begin ik het stilaan te begrijpen,…. Ik wil echter liever blijven geloven in de kracht van de democratie en de kracht van de eenheid. De geschiedenis heeft al meermaals bewezen dat we alleen SAMEN, de balans kunnen doen overhellen.

Eddy De Wachter, lid ABVV-metaal.

 


 

splitsing ABVV-metaal

Wij zitten hier een referendum te houden over de splitsing binnen ABVV metaal terwijl Verboven zich uit over een eenheidsvakbond!
In wat voor wereld leven wij?
Verbraeken Patrick, een metallo

Sunday, February 26, 2006

 

We moeten ermee verder gaan

Hallo Kameraad.
 
Ik heb gezien dat er al mensen zijn die gestemd hebben. We moeten er verder mee gaan ook in de bedrijven en op de werkvloer, het is een noodzaak kameraad.
Hier dan mijn mening door over.
Tegen een Splitsing van de C.M.B.-A.B.V.V.-F.G.T.B.
Aan alle progressieve Kameraden van de C.M.B. waar gaat dat ons brengen ???
In ieder geval niets goed voor de Arbeiderskllasse.
Tot vandaag toe is de Klassenstrijd nog meer nodig dan ooit; zeker in de contekst van Europa.
Samen zijn we sterk; het verleden heeft dat ons ook meerdre maal bewezen.
We moeten ook lessen leren trekken van de Belgische Arbiedersbeweging en haar geschiedenis.
ZIJN WE BEWUST WAAR WE MEE BEZIG ZIJN???
Onze voorgangers die de PRINCIPESVERKLARING van het A.B.V.V.opgestelt hebben ; en als ze dat zowaar zouden moeten horen hebben we geen schaamtegevoel???
DAAROM KAMERADEN ALLEN TEGEN DIE SPLISTING VAN C.M.B. SAMEN STERK.
DURF DENKEN, DURF SPREKEN, DURF HANDELEN.
DE MENSEN ZIJN NIETS ANDERS DAN WAT ZE VAN ZICHZELF MAKEN!!! 
Kameraadschappelijk Groeten
Koosemans Guy.
Delegee C.P.B. Volkswagen

Saturday, February 25, 2006

 

Vlaams belang heeft alleen baat bij een splitsing

Welk ander belang dan het Vlaams Belang kan een splitsing van de metaalbewerkers van België dienen ?
 
+Welke argumenten en doelstellingen er ook aan de basis liggen van een splitsing (en er zijn blijkbaar ook linkse mensen voor een splitsing)......
+Wat het patronaat daar ook over denkt ( niet alle patroons zijn voor versplintering van de vakbonden)....
+Hoe de regionalisering van het sociaal beleid in België ook georganiseerd wordt (en er zijn allicht dingen die misschien beter niet vanuit Brussel geregeld worden).....
+Wat men ook denkt van de culturele verschillen tussen Vlamingen en Walen (en het zijn inderdaad de nederlandstaligen die meer hun best doen om frans te spreken terwijl franstaligen bijna altijd hun eigen taal spreken).....
+ Welke coordinatie er ook zal zijn tussen de Vlaamse en de Waalse vleugel in de nationale paritaire comités ( en zonder splitsing zijn er ook al heel wat regionale verschillen te coordineren in het sociaal overleg)....
 
....Het is het Vlaams Belang die het meest belang heeft met deze splitsing !
 
Als deze splitsing wordt doorgevoerd, dan wordt in de ogen van de gewone man en vrouw in de straat en van de gewone leden van de vakbonden, bewijst de vakbond dat de propaganda van het Vlaams Belang steunt op de werkelijkheid. Dat democratische dialoog en samenwerking tussen mensen met een andere taal, uit verschillende streken die ongelijk ontwikkeld zijn, dat dat niet mogelijk is zonder dat het vlaamse volk haar eigen staat heeft. Alle mooie dure folders over samenleven en multiculturele maatschappij, alle congresbesluiten over het cordon sanitaire worden dan in de ogen van de gewone burger in de vuilbak gesmeten. En aan al wie dat ontkent zal het Vlaams Belang wel de rekening presenteren bij de volgende verkiezingen. Het Vlaams Belang steunt deze splitsing omdat ze de splitsing van het arbeidsmarkt beleid (Vlaamse burgpensioenen eerst !) ondersteunt. Aan het gewone lid zal het Vlaams Belang het origineel presenteren om de "linkse copie" te bekampen.
 
Simplisme ? Natuurlijk is dit simplisme ! Maar als in de vakbond "eigen volk eerst" geldt is het Vlaams Belang eenoog in het land der blinden.
 
Raf Verbeke
voorheen ABVV-CMB bij Carnoy,
firma in Vlaanderen die 80 Waalse arbeiders tewerkstelde
en waar leden van 5 verschillende CMB-federaties in de twee talen
bediend en vertegenwoordigd werden
 
 

Thursday, February 23, 2006

 

beter een fusie dan splitsing

in plaats van een splitsing te maken zou men beter met de andere centrales fusioeneren er 1 vakbond van maken , alle multinationals proberen zoveel mogelijk groter te worden ,en leggen zich toe op meerdere producten met minder mensen ,en meer huur personeel , dit maakt het als maar moeilijker voor delegees , omdat de groep vaste werknemers kleiner wordt , dit is mijn rede om te fusioeneren , net zoals de grote multinationals , ik ben ervoor dat we allemaal onder 1 naam werken ,maar dat de vertegenwoordiging per centrale is wat ze blijft i.v.m. werking en dosier kennis
het moet wel zo worden dat als er iets gebeurd in belgie dat dan iedereen gemobiliseerd wordt , zoals op het ogenblik de evolutie is bij het patronaat , die op het ogenblik niets anders doen dan liegen , dreigen , chanteren enz.... kunnen we ons niet meer permiteren een zwakke vakbond te zijn
ik stel voor een wijziging aan de top, een arbeider die op de hoogte is met wat de feiten en de behoeften zijn van de gewone werkman , iemand die ook ziet wat men wil met zo een uitspraak van splitsing , dit heeft te maken met ofwel misnoegen van werking , ofwel zelf verreiking  , beide kunnen we ons niet permiteren
Xavier  Verboven vindt ik persoonlijk al een grote verbetering t.o.v. Mia de Vits
in ieder geval wil ik mij wel kandidaat stellen voor de functie van Xavier , waarom ik deze pretentie heb , heeft te maken met het niet goed werken van de vakbond en dus zeker het nog niet slechter wil maken door opsplitsing
lambrechts frank
or lid sappi lanaken
frank.lam@telenet.be
 

 

Je vis très mal cette séparation

Un commentaire d'un ancien président de centrale (wallon ) :
Je vis très mal cette séparation.
La FGTB a en effet besoin d'une centale des métallos forte et unie.
Sans doute les camarades wallons ont-ils des raisons parfaitement
valables d'exiger plus de compréhension de leurs problèmes spécifiques.
Mais cela se résoud DANS la centrale ,dans une volonté de compréhension
mutuelle.
Pas question ,donc de leur donner de leçon mais ,pour avoir fonctionné
en tant que président de la Centrale Générale FGTB,réunissant des
flamands ,des bruxellois et des wallons ,j'ai le sentiment qu'il est
possible de s'entendre sur l'essentiel ,sans nier les sensibilités
régionales.
Ce qu'il faut ,c'est en avoir la volonté.
Je n'arrive pas à croire que cette volonté n'existe plus chez mes
camarades du Métal.
Nous avons besoin d'Unité  pour faire face à l'arrogance de la Droite et
à l'incompréhension de nos amis .
J'espère très sincèrement qu'on ne va pas briser cette force
,incontestable à la FGTB ,au moment où certains sont trop heureux de cet
affaiblissement,
Maurice Corbisier
ex-président de la Centrale Générale FGTB
 

 

Wednesday, February 22, 2006

 

Ik werk 5 jaar voor het ABVV

ik werk vijf jaar voor ABVV (gewest/intergewestelijke) en het slaat mij
steeds weer met verstomming hoe de vakbond heel erg bezig is met zichzelf
(structuren, macht, geld) en niet met haar opdracht: doe zo voort en er is
binnen afzienbare tijd geen sociaistische vakbond meer!
de reden waarom ik er blijf werken (in tegenstelling tot velen die het na
enige tijd voor bekeken houden) is dat ik wil meewerken aan verandering:
duidelijk niet het soort verandering dat bij de metaal voor de deur staat!
erik vrancken
ABVV diversiteitswerking
Welkom vzw

Tuesday, February 21, 2006

 

Als de metaalbond splitst, zijn we allemaal de klos

Rob Urbain, Algemene Centrale (ABVV) Limburg:
'als de metaalbond splitst, zijn we allemaal de klos


De Algemene Centrale van Limburg reageerde in een motie tegen de dreigende splitsing van de socialistische metaalbond CMB in een Waalse en Vlaamse vleugel. Provinciaal secretaris Urbain legt uit waarom.
Rob Urbain: "Als de metaal splitst, en er komt morgen een nieuw generatiepact, is het risico groot dat ge een verschillende reactie krijgt: de Waalse metaal gaat in actie en de Vlaamse metaal wacht af, of omgekeerd."
Waarom komen jullie ­ die niet behoren tot de metaalcentrale - met een oproep naar buiten die zich verzet tegen de splitsing?
Rob Urbain. In onze provincie en in ons provinciaal bestuur stelt men zich heel wat vragen bij de splitsing van de metaalcentrale. Vandaag is er al veel opdeling bij de werknemers: arbeiders, bedienden, ambtenaren, mensen met een vast contract en tijdelijken, vrouwen en mannen, Belgen en niet-Belgen, OK, de eenheidsworst is voorbij, maar we moeten ons sterker één maken en organiseren in plaats van ons verder op te delen. We hebben met onze motie het ongeloof, de boosheid, de frustratie proberen te verwoorden van onze militanten. Want ook in de Limburgse metaalsector leeft dit sterk. Zij waren zowat de eersten om te reageren tegen de splitsing.
Jullie zeggen dat verschillen tussen Vlamingen en Walen in één vakbond juist moeten leiden tot verrijkende discussies.
Rob Urbain. We spreken zo dikwijls over de rijkdom van de multiculturele samenleving. Waarom is dat hier in België niet het geval tussen Walen en Vlamingen? Diverse culturen, ervaringen kunnen een debat rijker en rijper maken. Het is niet altijd gemakkelijk, maar zo leeft en werkt het ABVV en zijn centrales. Maar we moeten met elkaar willen spreken en in dialoog gaan. Want als we niet meer willen samenwerken, dan is dat zeer slecht voor de arbeidersbeweging. Daarom leidt een metaalcentrale met een aparte Vlaamse en Waalse vleugel met een pro forma overkoepeling tot niets. Vandaag is in België bijna alleen nog de voetbalbond nationaal en minister Anciaux van Vlaamse sport wil die ook al opsplitsen door aan de Vlamingen meer geld te beloven.
Het is beangstigend om te zien hoe rechts de mensen leert dat de wereld ophoudt achter hun deur. Soms wordt er ook in Limburg op een enge manier geredeneerd, alsof de wereld stopt aan de Limburgse grenzen. Waar leidt de federalisering ons naartoe ? Boven Zaventem hebben we drie soorten geluidsnormen. Waar zijn we mee bezig?
Als de wil er is om tegenstellingen te overbruggen, om te spreken met elkaar, dan komt er eenheid. Anders krijgt je enkel versnippering en opdeling van onze vakbondskracht.
Is het niet overdreven te zeggen dat de splitsing van één metaalcentrale de eenheid van het ABVV, de sociale zekerheid en het statuut van de Belgische werknemers zal ondermijnen, zoals jullie doen in de motie?
Rob Urbain. Als de metaal splitst, en er komt morgen een nieuw generatiepact, is het risico groot dat ge een verschillende reactie krijgt: de Waalse metaal gaat in actie en de Vlaamse metaal wacht af, of omgekeerd. De eerste de beste politieke partij zal zeggen: "het wordt hoog tijd om cao's per gewest af te sluiten". De kloof wordt dan zo diep, dat men grote delen van de sociale zekerheid zal willen opsplitsen. En wie zal daarvan de dupe zijn? De werkloze, de zieke, de werkmens. Ze zullen allemaal de klos zijn. Als vakbond en samenleving moeten we ons op solidariteit baseren: jongeren zorgen voor het pensioen van de ouderen, gezonden zorgen voor de zieken,...
Elke syndicalist en arbeider moet in elke vezel aanvoelen dat deze splitsing een slechte zaak is. Het is alsof we in België bijna op twee verschillende planeten leven. Verschillen zijn historisch en economisch te verklaren, maar we blijven dezelfde arbeidersklasse die opkomt voor de belangen van onze mensen. In Charleroi is de jeugdwerkloosheid zeer hoog. Dat verklaart dat er meer kleine criminaliteit en verloedering is. Ligt het aan de Walen dat de streek rond Charleroi een economisch kerkhof is geworden na alle mijnsluitingen en reorganisaties in diverse industrieën? Dat de olieraffinaderijen zich hebben ingeplant in de Antwerpse haven en niet in Wallonië? Ligt dit aan de Walen? Neen, dit ligt aan de Schelde.
Ik wil waarschuwen tegen een bepaald soort 'Vlaamse' ingesteldheid van "het eigen volk" die dikwijls te egoïstisch is en op korte termijn denkt.
De metaalcentrale zegt dat ze nu zorgt voor "een statutaire oplossing voor hun splitsing". Twee volledig aparte vleugels met een coördinatiecomité voor nationale zaken. Is dat geen oplossing?
Rob Urbain. Het is logisch, de staatshervorming heeft bepaalde bevoegdheden geregionaliseerd. Wij hebben met de Algemene Centrale ook een Vlaamse en Waalse commissie voor specifieke regionale zaken. Maar we houden eraan dat de vakbond en de centrales één blijven, met één mond spreken. Wij pleiten voor een echt statutair (federaal) bestuur en niet iets dat vaag overkoepelend is als een doekje voor het bloeden. Want dan hebben we het toch over een feitelijke splitsing en zal er met twee stemmen vanuit de metaalsector worden gesproken. Het zwaartepunt moet op alle vlakken liggen bij het federaal-nationaal bestuur, één statutair orgaan dat spreekt voor de hele metaalcentrale.
Krijgt u niet het verwijt dat u zich moeit in de interne keuken van een andere centrale, dat u de autonomie niet respecteert?
Rob Urbain. Wij verwoorden met onze motie wat bij de gewone werkmens leeft. We zetten ons niet buiten het ABVV. In 2004 ­ na het vertrek van Mia De Vits ­ lanceerden we samen met 20 Vlaamse, Brusselse en Waalse secretarissen een nationale petitie voor de eenheid van het ABVV. We kregen op korte tijd 1.000 handtekeningen van delegees en vakbondssecretarissen uit het hele land. Toen hebben we bewust de publiciteit gemeden en binnen het ABVV de zaken aangekaart. De autonomie van de centrales is niet absoluut, zoals de vrije meningsuiting niet absoluut is. In de statuten van het ABVV staat dat het ABVV één is, dus veronderstel ik dat het Federaal Secretariaat van het ABVV en het Bureau deze statuten bewaken. Als er mensen zijn die deze afspraak op de helling willen zetten, dan hebben we het recht om ons daartegen te verzetten en het ABVV te beschermen. Want de chauffeurs van de metaalcentrale rijden vandaag in een gevaarlijke richting.
Voor ons is het ABVV een instrument, een werktuig. En als iemand dit werktuig minder bruikbaar maakt, dan kunnen we dat werktuig op het terrein niet meer goed gebruiken. En dit kan niet!
De toekomst zal uitwijzen dat alleen een sterke eensgezinde federale vakbond met sterke centrales op kan tegen de wilde ongecontroleerde globalisering die maakt dat Europa steeds meer opschuift naar het Amerikaanse model van weinig overheid en weinig sociale bescherming.
Bron: Solidair

 

eens metallo, altijd metallo

Kameraden,

Ik zit weliswaar al 25 jaar bij BBTK, maar eens Metallo, altijd Metallo.
Dat ik dit nog moet meemaken. Onze leiders dragen, meer nog dan altijd al het geval was, een aureool van ongenaakbaarheid.
Machts- en mediageil, profileringsdrang en meer bezig met het eigen lijfbehoud dan met het welzijn van de organisatie. Het gemeenschappelijk belang primeert niet meer boven het eigenbelang. Wat is dat "solidariteit", "eenheid in de strijd"? Kunnen onze leiders daar nog een zinnig antwoord op geven? Hebben wij aan de basis daar eigenlijk nog wel enige controle over?
Als vandaag de Sociale Zekerheid gered wordt dan is dat dank zij die solidariteit en dankzij de sterkte van een unitaire vakbond. Die solidaritiet moet behouden blijven willen we de Sociale Zekerheid verder behoeden tegen privatisering.
Terwijl wij basismilitanten op ons bedrijf oproepen tot internationale solidariteit, als tegengewicht voor de globaliseringsdrift van een multinational die de ene vestiging tegen de andere uitspeelt, stellen we vast dat op nationaal vlak de aanzet gegeven wordt tot een splitsing die alleen maar kan leiden tot verdere fragmentatie en uiteindelijk tot verzwakking van de hele arbeidersbeweging. Dit is erger dan alle schandalen en pseudo-schandalen die de laatste jaren de reveu passeerden. Dit is onomkeerbaar.

Wordt wakker Kameraden Metallos, zet de druk op de top. Compromissen blijven zoeken, wachten tot op het congres, statutaire kunstgrepen, het zal allemaal niet baten.
Laat uw stem luid genoeg horen, voor het te laat is. Desnoods op straat, desnoods tot op het Bureau en als er koppen moeten rollen, ja dan moet dat ook maar. Ik heb er alvast geen probleem mee.

Solidaire Groeten,
Cor Cornelissen
BBTK

 

Splitsing NO WAY

Kameraden,
Dat we in deze toch moeilijke tijden al moeten opboksen tegen de andere vakbonden en politieke partijen die onze meningen niet delen ( denk aan het generatiepack enz.....)is al erg genoeg. Laat het ons nu toch niet verkloten binnen onze eigen centrale om ook nog eens een splitsing te bekomen. Laat de heren die dit willen bekomen dan maar oprotten. Wat betekend het woord solidariteit nog in de ogen van degene die nu bezig zijn om hun postje en hun macht te misbruiken om alzo de volledige centrale kapot te maken. Men krijgt op al de cursussen steeds te horen EENDRACHT MAAKT MACHT, wel deze heren hebben duidelijk nooit een cursus gevolgd, ze zijn goed bezig om de macht te breken. Als je weet dat al deze cursussen en dergelijke handen vol geld hebben gekost, Stel ik mij de vraag zijn deze cursussen nog nodig dan. Als je ziet dat de vormingen aan zee een o zo hechte band scheppen tussen Vlamingen en Walen waarom dan vraag ik mij af. Zijn we nu Vlaming of Waal we moeten verdomd fier zijn dat we met zen alle METALLO'S zijn. Laat ons met zen allen of we nu Vlaming of Waal zijn de enkelingen die aan hun eigen stoeltje of positie denken gewoon de rug toekeren. Dus heren aan de top luister nu eens naar de militanten en de leden van de metaal, HANDEN AF van onze centrale We zijn op dit moment nog sterk en willen dat in de toekomst ook blijven. Luister voor deze ene keer eens naar ons, wat gaan jullie beginnen zonder militanten en leden, deze zijn het ABVV Metaal, zij maken de Metaal sterk niet jullie machtsdronken heren aan de top. Denk er aan door ons staan jullie daar, zonder ons wellicht op de DOP.

Kameraden laten we daarom HAND in HAND of we nu Vlaming of Waal zijn strijden tot het bittere einde om deze machtsdronken personen op de knieen te krijgen. We geven ze verdomd geen kans om wat onze ouders en grootouders hebben opgebouwd door deze enkelingen te laten afbreken.

SAMEN STAAN WE STERK.

Kameraadschappelijke groeten
Jo Claes Afgevaardigde
ABVV Metaal

 

ik zeg neen tegen een splitsing

Kameraden
Alles lijkt mij gezegd en zeg ook NEEN tegen een splitsing.

Wij alle delegee’s ongeacht welke sector strijden alle dagen op de werkvloer met een enorme en uitputtende functie naar Samen en Rechtvaardigheid.

Het is dan ook hartverscheurend om te moeten zien dat onze voorbeelden onze dieprode en strijdvaste delegeeharten zo verscheurd.

Weet dat wij U nodig hebben als motor voor onze strijd en de strijd die nog komen zal.

Dit verwachten ook mijn leden op het bedrijf van mij en stel hun zeker niet teleur, doch als mijn volhardende inzet voor hen niet meer voldoende is, weet ik wat voor mij belangrijker zal zijn namelijk,de vakbond waar ik trots op ben en die onze harten voed met een Rode draad.

Uw gevecht doet ons pijn, hoe hoog U zich ook mag voelen en wat moeten wij nog verstaan onder SAMEN voor wat nog te doen staat.

Stop met vechten en begin ons terug te steunen, neem afstand voor het erger wordt WIJ hebben een sterke bodem nodig om ons werk te volharden.

Kameraadschappelijk,
Jan Simon
Syndicaal Afgevaardigde. Delegee OR-CPBW
Lid Uitvoerend Bestuur. Lid Financiële Commissie
Voedingsnijverheid Limburg

 

ik ben er tegen kan het wel begrijpen

beste, het gaat niet alleen over het verleden van Joris maar ook over de
toekomst war wil hij naar toe gaan .Heeft Joris in het verleden niet wat te
rood was in de centrale buiten gezet .Was hij voorstander om metaal terug
als strijdbare afdeling te laten werken .
Heeft hij in het verleden niet van die uitspraken gedaan na zijn leden die
zegde het is nu genoeg we gaan in staking .
we weten ook dat de walen strijdbaarde zijn dan de vlamingen .

waarom ik nee ga , het is niet goed om niet samen te blijven verdeeldheid
geeft het kapitaal meer macht .onze sociale zekerheid ga er onderdoor .maar
soms stel ikmij de vraag als buiterstander hewil de heer Joris dit zelf
niet .
de macht van de arbeiders delen .
ik ben er niet uit omdat je met een persoon zit met een zwart verleden .
groeten
Manuel Van De Bosche

Monday, February 20, 2006

 

Geen splitsing van de Metaal !

Het verheugd mij enorm om deze reacties te lezen!
Uiteraard ben ik tegen de splitsing van onze Centrale! Wat mij het meest verontrust is dat deze discussie in beperkte groep gevoerd wordt en dat deze beperkte groep enkel bestaat uit de "Voorzitters" van Provinciale afdelingen binnen de Metaal! Een tiental voorzitters die bijna allemaal een beslissing nemen zonder MANDAAT van hun achterban!!! Dit ondemocratisch en zelfs onstatutair handelen neemt ongelooflijke proporties aan in onze Centrale! Het is al zo erg dat we websites van buiten de vakbond (zoals deze) moeten gebruikt worden om gewoon met elkaar in discussie te gaan. Geen enkel Provinciaal bestuur van de afdelingen is geraadpleegd en gevraagd om hun mening over een mogelijke splitsing! Straffe toebak voor een organisatie die democratie hoog in het vaandel draagt en uitdraagt in haar vormingen! Ik heb enkel weet dat het Provinciaal Komitee van de Industriebond metaal Limburg zich UNANIEM heeft uitgesproken TEGEN een splitsing van de CMB.
Ik hoop dat dit initiatief ertoe bijdraagt dat op zijn minst de discussie wordt geopend in de bestuursorganen van de CMB en voor mijn part ook in het hele ABVV. Wat belet andere Centrales om hun mening of standpunt hierover te geven? Laat ons, ik allezins, dan hopen dat er in het komend Congres er een meerderheid zal zijn die tegen de splitsing van de "Metaal" zal stemmen.
Laat de democratie zegevieren!

Frans Johnny, Provinsiaal secretaris, Metaal-Limburg

 

Tegen

Raymond VANHAELST
raymond.vanhaelst@total.com

Caroline Janssens
-------------------------------
Telindus

 

een ACV-er

De wereld is een dorp geworden. Mijnheer pastoor is al een tijdje verdwenen (de meid heeft hem mee gelokt) maar de patron is er nog wel. En die slaat ons om de oren met begrippen als ''concurrentiepositie ", "loonstop", "flexibiliteit" "splitsing van de sociale zekerheid". De onzichtbare macht van god is vervangen door de al even onzichtbare macht van Europa waar de dorpspolitici zich achter verstoppen om ons alles door de strop te duwen wat de winst van mijnheer de patron nog wat kan opdrijven.
Toen Jan met de pet mijnheer pastoor niet meer geloofde en in plaats van naar de Kerk naar het Volkshuis ging, kreeg hij het stilaan beter. Maar dan komen er een paar onnozelaars ruzie stoken in het cafe: er moeten aparte wc's komen voor vlamingen en walen. Want Vlamingen zeiken rechts en Walen links, dus dat resulteert in nattigheid. Vinden een paar onnozelaars. En de patron. Die kan ongestoord op iedereen zeiken als ze in het volkshuis onder elkaar ruzie zitten maken.
Verdeel en heers. L' union fait la force.

Rob Van Vlierden, een ACV-er

 

Geen splitsing

Ik ben tegen de splitsing om dat er zeker bij bedrijven rond het brusselse zoals VW Vorst een grote twee taligheid is en een splitsing schadelijk zou zijn voor de onderhandelingen;
Dus samen blijven want samen zijn we sterk als 1 grootblok.
Arbeider V.W .Vorst
De Smedt Kris

Sunday, February 19, 2006

 

samen staan we sterker

volledig tegen de splitsing;het ABVV moet één blok vormen .
samen staan we véél sterker tegen de onderdrukking van zowel de overheid als het ACV.
dit is mijn mening en hier moeten we voor vechten.
Michel.militant van ford genk Michel Schuster

 

EENDRACHT MAAKT MACHT !!

 SAMEN STERK !!
 EEN TEGEN ALLEN !! 
 EEN VUIST !!
 Dat is wat onze vakbond verkondigt.  Dat is de boodschap die de vakbonden uitdragen naar de bevolking, de werkvloer toe.  Dat is onze énige sterkte.  dat weten we allemaal.
 Hoe komt het dan dat we blijven vasthouden aan de huidige structuur van onze vakbond?  dat we in plaats van ze te versterken door samen te werken en samenhang te bevorderen we er op eigen houtje in slagen om ze te verzwakken? Hoe komt het dat we ons als vakbond(en) tegen mekaar laten uitspelen door derden?  En dit zowel extern als intern?Zien we niet in dat dit kortzichtige eigenbelang funest is voor onze sociale zekerheid, voor onze sterkte?  Kunnen we echt niet beter?Net als de meeste van onze leden roep ik met zéér grote aandrang de top van de vakbondcentrales op :
 KIJK VERDER DAN JE EIGEN BELANG, KIJK EENS TERUG NAAR HET VERLEDEN, WAAROM WE BESTAAN.
 KIJK DAN VERDER NAAR DE TOEKOMST WAAROM WE MOETEN BLIJVEN BESTAAN!! 
 KIJK DAN EENS NAAR HET HEDEN EN STEL JEZELF OBJECTIEF DE VRAAG OF WE OP DEZE MANIER KUNNEN BLIJVEN BESTAAN!!
 Het weze duidelijk dat we omwille van de spanningen tussen de verschillende bonden (met het generatiepact) en de dreigende splitsing in de metaalcentrale niet zullen opkunnen tegen het blok van het patronaat en de regering.Het recente verleden (vorig jaar) heeft duidelijk laten zien dat de basis van de sociale partners bereid is om op te komen voor onze belangen.  We hebben het patronaat bewezen dat we indien nodig klaar zijn om te strijden voor het behoud en verbetering van onze levenskwaliteit.Er staan ons nog moeilijke onderhandelingen en tijden te wachten.  Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de top van de bond(en) ook tijdig klaar geraakt om de strijd aan te vatten.
 Met strijdvaardige groet voor het behoud van de sociale partners;
 Danny Gijselings
Hoofdafgevaardigde BBTK
Philips Innovative Applications Turnhout
 
 
 
 

Saturday, February 18, 2006

 

het moet neen worden of ik dien mijn ontslag in

De splitsing van de CMB zal het einde betekenen van een lange sterke band. Door een jeugdzonde weliswaar, maar weegt dit op tegen een traditie? NEEN!
Laat ons het motto:"SAMEN STERK" hoog in het vaandel dragen en verder vechten als één vuist.
Je ziet wat er gebeurt zoals nu reeds, dat de SP.a zich niet meer in dezelfde gedachtengoed als ons steunt. Nu zal het nog niet opvallen, maar in oktober, misschien wel "Black October" dan genoemd, zal de stem van het volk gesproken worden, COLLECTIEF!
Alleen collectief zijn we een vuist tegen de liberalisering en demagogen en toekomstige ondergang van onze idealen.
Neen zeg ik tegen de splitsing en als op het Provinciaal Bestuur NIET tegen de splitsing wordt gestemd (omdat Jorissen ook al een Limburger is in zijn hart) zal ik ook mijn ontslag geven als lid van het Provinciaal Bestuur CMB-Limburg. Dan zal IK tenminste niet meegewerkt hebben aan de ondergang van de CMB.
 
Kameraadschappelijke groeten,
Ludo Sempels

 

BEN ROOD VAN WOEDE

NOOIT GEWETEN DAT ZO WEINIG VOLK KAN BESLISSEN OVER ZO EEN ORGANISATIE
WAAR IS DE MENING  VAN DE ACHTERBAN
WAAR IS ,ALS ER EEN SPLITSING KOMT ?DE KRACHT VAN DE EENHEID
WAT MET ONZE COLLEGA BV VAN VOLKSWAGEN DIE MET DE TWEE KANTEN MOETEN WERKEN
 
Annemie Souverijns
SD   ABVV

Thursday, February 16, 2006

 

resoluut tegen

Ik ben resoluut tegen een splitsing.
Zoals ik uit verschillende commentaren merk,dit is een boven ons hoofd gevecht tussen bepaalde personen.
Deze personen die van ons solidariteit en syndicalisme op de werkvloer vragen.
Met ons persoonlijk engagement en inzet,wat ons meer kost dan opbrengt.
Deze worden betaald door hun leden,de leden mogen niet geofferd worden op het slagveld van enkele individuen.
Dat ze de hoofden bij mekaar steken, inplaats van de hoofden tegen elkaar te kloppen.
Dat ze dit machtsgeile spel staken.
 
SOLIDARITEIT voor alle leden dat moet de echte strijd zijn.
 Buyens Theo ,delegee bouw 
 de bouwvakker

Wednesday, February 15, 2006

 

Dus neen tegen de splitsing

Ik kan mij natuurlijk niet bemoeien met zaken die een andere sector aanbelangen maar het lijkt mij  overduidelijk dat de leden geen vragende partij zijn voor de splitsing. Wij worden toch verondersteld in de eerste plaats te luisteren naar de leden ? Als verantwoordelijke voor Brussel van de sector Gazelco stel ik mij nu in de plaats van een verantwoordelijke voor de metaalsector in Brussel, of zelfs een gewone delegee (zoals o.a. bij VW) en die plots een onderscheid tussen zijn leden moet gaan maken tussen franstaligen en nederlandstaligen of de delegee die eerst moet afwegen welk regionaal pamflet hij op de werkvloer zal uitdelen...?????
Als het een oorlog tussen verantwoordelijken is zouden deze de intelligentie moeten hebben om hun conflicten op een andere manier op te lossen i.p.v. lijnrecht in te gaan tegen wat leeft bij de leden.
De onafhankelijk van een sector bereikt haar grens daar waar deze in strijd is met de belangen van de leden !
Als deze website een stemming kan organiseren kan elke sector dat ook !
Dus neen tegen de splitsing ! 
 Guido Kuyl
Coördinator Brussels Gewest sector GAZELCO (ACOD)
Congresstraat 17-19
1000 Brussel
 
 

 

Dus neen tegen de splitsing

Ik kan mij natuurlijk niet bemoeien met zaken die een andere sector aanbelangen maar het lijkt mij  overduidelijk dat de leden geen vragende partij zijn voor de splitsing. Wij worden toch verondersteld in de eerste plaats te luisteren naar de leden ? Als verantwoordelijke voor Brussel van de sector Gazelco stel ik mij nu in de plaats van een verantwoordelijke voor de metaalsector in Brussel, of zelfs een gewone delegee (zoals o.a. bij VW) en die plots een onderscheid tussen zijn leden moet gaan maken tussen franstaligen en nederlandstaligen of de delegee die eerst moet afwegen welk regionaal pamflet hij op de werkvloer zal uitdelen...?????
Als het een oorlog tussen verantwoordelijken is zouden deze de intelligentie moeten hebben om hun conflicten op een andere manier op te lossen i.p.v. lijnrecht in te gaan tegen wat leeft bij de leden.
De onafhankelijk van een sector bereikt haar grens daar waar deze in strijd is met de belangen van de leden !
Als deze website een stemming kan organiseren kan elke sector dat ook !
Dus neen tegen de splitsing ! 
 Guido Kuyl
Coördinator Brussels Gewest sector GAZELCO (ACOD)
Congresstraat 17-19
1000 Brussel
 
 

 

mijn mening

ik ben tegen de splitsing van de metaalcentrale
Stefan Debuf

Tuesday, February 14, 2006

 

Beste waardige kameraden en gezellinnen,

Dat het zover is kunnen komen.  Aansturen op een splitsing !! Is dat geen teken van zwakte?
De Solidariteit die de delegees met alle moeite van de wereld op de werkvloer  levend proberen te houden omdat de tijdsgeest de massa zo verdeeld en zwak maakt.
Er zijn altijd oplossingen voor alle problemen, ALS de belanghebbende partijen willen samenwerken en tegemoet komen. Al is dit een structurele aanpassing voor de HELE groep.
De verdeeldheid waar de werkgevers van genieten als het hun uitkomt en die ze zelfs bijmesten als ze zien dat er eventueel weer echt solidariteit naar bovenkomt.
Zijn we vergeten dat “ Verdeel en Heers” iets is waar we regelmatig mee geconfronteerd worden. Herwig, heel je geschiedenis ken ik niet, maar als er iemand op de vingers getikt moet worden, zijn het de mensen die jou aanstelden, vele jaren geleden – dat ze hun huiswerk niet grondig maakten.  Anderszijds is het zo dat ALS je van bij de start al niet ECHT veranderd was van inzicht - ze jou wel véééél eerder hadden “betrapt”. 
Dus voor ons wil dat zeggen dat je echt vanuit het hart GOED gewerkt hebt en nog zal doen -vanwaar ook.Voor onze leden waar we voor werken is het jammer dat al die dingen boven het hoofd geregeld worden, gelukkig kunnen we ze nu nog raadplegen en op het congres hun stem laten gelden of is het  al te laat??
Verontwaardigde groeten,
Carine Vaes
Scientific Atlanta
 
 

 

Tegen de splitsing

TEGEN DE SPLITSING !!!
te stom voor woorden
 rita calcoen
amsab
Amsab-Instituut voor Sociale Geschiedenis | Institute of Social History | Institut d'Histoire Sociale
Bagattenstraat 174 | B-9000 Gent (Belgium) | tel +32 9 224 00 79 | fax +32 9 233 67 11
Lamorinierestraat 233 | B-2000 Antwerpen | tel +32 3 239 42 87 | fax +32 3 281 73 22
e-mail info@amsab.be | url http://www.amsab.be

 

Waarde kameraden

De leden van het ABVV zijn bijzonder sterk gehecht aan hun organisatie en haar programma. Steeds staan ze klaar om zich in te zetten en actie te voeren om hun doelstellingen van sociale rechtvaardigheid en solidariteit te realiseren. Het ABVV is hun vakbond, een vakbond door hen en voor hen.Het ABVV voert een rechtvaardige, solidaire strijd.Het ABVV staat steeds weer op de bres voor een rechtvaardiger samenleving. Voor meer politieke, economische en sociale democratie, voor betere werkvoorwaarden, meer kwaliteitsvolle betrekkingen, kortere werktijden, meer zekerheid, solidariteit. Voor minder armoede, een beter leefmilieu, meer gelijkheid onder de mensen en voor de openbare diensten.Het ABVV, een strijdbare vakbond. Steeds weer in de frontlijn voor de kansarmen en de wereld van de werknemers.Steeds in de frontlijn voor meer rechtvaardigheid, meer politieke en sociaal-economische democratie. Sinds het ontstaan strijd het ABVV daarvoor, en ligt het aan de oorsprong van heel wat sociale verworvenheden.Kameraden dat men onze centrale zou opsplitsen is voor vele metallos een emotionele schok .Onderverdelen is duidelijk verzwakken.Hoe gaat men in het verschiet nog resultaat kunnen boeken als die splitsing er komt?
Men heeft in de strijd tegen het generatiepact de vakbonden al verdeeld en we kennen allemaal het resultaat??? Stil zwijgen wat ons nog te wachten staat.Stop dus met die tijd verspilling want dat gaat volledig in tegen de ideologie van het A.B.V.V. Wij moeten er allemaal samen staan tegen het kapitalistisch blok en dus zeker geen verdeeldheid hebben binnen onze eigen vakbond.
Onze krachten zijn solidariteit, laten wij er dus gebruik van maken, laten wij onze eenheid bewaren.
Met vriendelijke groeten,
Bianchi Sergio
Hoofddelegee ABVV
Bekaert Lanklaar
Tel werk:089/75-06-11

 

tegen splitsing

tegen spitsing.
Roger Meurisse

Monday, February 13, 2006

 

Splitsen is verzwakken

Splitsen is natuurlijk verzwakken wie dat niet door heeft , heeft blijkbaar de essentie van een vakbond niet begrepen ,heeft van solidariteit eigenlijk heel weinig, om niet te zeggen niets begrepen.Als wij weten dat de vakbond de enige waarborg is voor onze sociale zekerheid en de sterkte en slagvaardigheid van de vakbond juist berust op de solidariteit dan zal het patonaat nogal in zijn vuistje lachen nu er zoveel tere punten zitten aan te komen,en de kameraden in volle discussie zitten over splitsing of geen splitsing.Wij kunnen het patronaat geen groter cadeau doen. Wanneer men begint te splitsen , wordt de vakbond voor een groot stuk vleugellam gemaakt ,en kameraden je kan er zo op aan ,als de vakbond niet sterk genoeg meer is, zal men beginnen met de privatisering van onze sociale zekerheid, die zo moeizaam door harde arbeidersstrijd is opgebouwd
Dinsdag , 7 februari was ik op de fakkeltocht in Gent , waar meer dan 2500 mensen opstapten voor een betere bescherming van delegués , tijdens en voor de optocht had ik uitgebreid de gelegenheid om met vele kameraden vakbondsmilitanten te praten.Alle kameraden waarmee ik gesproken heb waren geschokeerd , toen het onderwerp van de splitsing werd aangesneden.Zij begrepen er niets van ,waren verbolgen en spraken zich allemaal meer dqn overduidelijk uit tegen een splitsing.Mijn oproep is ,laat het gezond verstand zegevieren!!! Iedereen weet toch dat een vuist veel sterker is dan vijf gestrekte vingers,dat éénheid in de strijd altijd moet berusten op solidariteit en dat hechte solidariteit bergen verzet, dat kan toch door niemand ontkend worden!!!
 Nog vele kameraadschappelijke groeten en laat het gezond verstand zegevieren !!!!!!!
 
Jef Sleeckx

 

Delegatie volkswagen doet oproep

Oproep aan alle CMB militanten
NEE tegen een splitsing van de CMB
Deze week is binnen het nationaal secretariaat CMB de beslissing gevallen om de voorbereidingen te treffen om onze centrale te splitsen in een Nederlandstalige en een Franstalige federatie. De onderhandelingen moeten afgerond zijn tegen 31 maart 2006. Ondertussen wordt een co-presidentschap in het leven geroepen als tussenoplossing. We zien nu al waartoe deze waanzinnige structuur leidt. Twee verschillende standpunten worden ingenomen in een dossier dat zoveel belang heeft voor de toekomst van de werknemers in dit land.Op het CMB congres, in het voorjaar van 2006, moet de uiteindelijke beslissing genomen worden en daarna zal iedere taalgroep zijn eigen koers varen! Alle onderhandelingsstructuren moeten verdeeld worden tussen de twee taalgroepen,  alle fondsen moeten verdeeld worden tussen de twee taalgroepen, alle bezittingen van de centrale moeten verdeeld worden tussen de twee taalgroepen.Zal het nadien beter gaan? Voor ons alleszins niet! In een fabriek waar 3.000 Franstalige werknemers dagelijks samenwerken met 3.000 Nederlandstalige werknemers kan je je al voorstellen hoe het zal verlopen. Wie zijn de slachtoffers van deze beslissing? Ja, de arbeiders. Want zij begrijpen niet waarom het onmogelijk blijkt om samen te werken. Als linkse militanten kunnen we deze beslissing niet begrijpen en aanvaarden. We hebben ALLEMAAL via de vorming geleerd dat wij als arbeidersklasse er alles moeten aan doen om ons te verenigen tegen de willekeur van het Kapitaal! Terwijl de wereldeconomie zich globaliseert gaan wij, de strijdbaarste centrale van het ABVV, ons opsplitsen en verdelen!Dit kan geen keuze zijn van bewuste militanten dit lijkt meer op een keuze van machtsgeile personen die slechts één doel voor ogen hebben, namelijk hun eigen persoon!Wij roepen op om de discussie aan te gaan binnen je delegatie om de discussie aan te gaan binnen de besturen om ervoor te zorgen dat de beleidsmakers van ONZE centrale zich terug rond de tafel gaan zetten om de geschillen op te lossen in een geest van wederzijds respect en begrip.Dit is een initiatief van de CMB delegatie van Volkswagen. Wij werken in een fabriek waar bijna 6.000 werknemers, Vlamingen, Walen, Brusselaars en migranten samenwerken. Onze delegatie bestaat uit 24 volledig vrijgestelden die zich dagelijks bezig houden met het sturen van de syndicale tegenmacht in het bedrijf. Ja, het is niet gemakkelijk om uit al deze verschillende meningen een unitair standpunt te formuleren maar uit de tegenstellingen tijdens deze discussies leert men veel over de personen en hun achtergrond. Voor ons is deze smeltkroes van talen, ideeën en culturen steeds een verrijking geweest voor onze werking. Dit is het proces dat zo belangrijk is in het aanvaarden van iemands anders zijn. Dit is toch het mooie van een democratiseringsproces, of niet soms?
Kameraadschappelijk,
Van der Poorten Jan
Hoofdafgevaardigde ABVV / FGTB
Tel:      00 32 2 348.25.75
Fax:     00 32 2 348.85.65
Handy: 00 32 495 60.14.42
jan.vanderpoorten@volkswagen.de
 

Sunday, February 12, 2006

 

kameraden

Kameraden ,
 
Ik denk dat het belangrijkste is gezegd door zeer vele syndicalisten ik pik er echter één uit , waarom houd Herwig zich zo vast aan zijn zetel , waarom kan een groot socialist zoals hij zelf pleegt te zeggen geen stap opzij doen om de centrale te redden waarom Herwig hebben zo veel arbeiders hun job verloren door overleg wat op die moment volgens u belangrijker was , waarom Herwig vertel dit eens aan de mensen zij hebben recht op antwoord en niet van de gesplitste centrale's maar direkt van u Herwig wat houd u tegen , mischien kan je nog de politiek in de partij mag je zelf kiezen.
 
Ronny Onsia
Syndicaal afg
Biffa

 

splitsing cmb

beste
dat onze centrale opgesplitst wordt is voor vele metallos een
emotionele schock. het feit dat de basis waar de leiding het
als het opportuun is de mond over vol heeft deze maal niets te
zeggen heeft wordt door velen als een kaakslag ervaren
zo dus, wordt onze gedrevenheid en vrijwillige arbeid beloond!
de ware toedracht komen wij niet te weten want we horen maar één
versie van het verhaal
na het fiasco van het generatiepact is eens te meer duidelijk dat onze top weinig visie heeft en de kloof met de basis enorm
ik hoop dat we met zijn allen de moed erin houden en niettegenstaande onze socialistische pricipes trouw bijven
dirk. mc master syn.del. rob montage bedrijf beveren o-vl
 
 
 
 

 

Ik ben tegen

ik ben tegen de scheiding.
Beerlandt Marcel
2000 Antwerpen
.

 

duidelijke afspraken

Als er geen duidelijke afspraken gemaakt worden omtrent de splitsing van de
metaalcentrale kan ik niet anders dan tegenstemmen en zo de mening van de
andere syndicalisten volgen. Beste mensen,leer eerst eens duidelijke
afspraken maken en dan de reactie van de metaalarbeiders te polsen of zij er
geen graten inzien dat hun centrale geslitst word!!! Stop eens met al die
kinderspelletjes want als vakbond is dit volgens mij tosh het serieuse werk
of niet!?
Didier Caron

Saturday, February 11, 2006

 

Een giller!

Wordt de heer Marc Staelens in de frontlijn gestuurd? Mag hij de eerste
werknemer van de CMB zijn om te reageren en het standpunt van het UC te
openbaren?En wat een onzin ! Een "socialist" die pleit om een werknemersorganisatie op
te splitsen in parochies ! What's next? De opmerkingen van de heren Wim
Slock en Lieven Van Houtte zijn terecht.
 
Het is als lid zéér simpel om te stellen dat je tegen een splitsing bent: je
bent niet op de hoogte van verborgen agenda's en geheime machtspelletjes,
die zouden er  tenslotte  niet mogen zijn.  Dus Kameraad Staelens, als we
niet op de hoogte zijn van de achtergrond:  informeer ons!
Er zijn  economische en culturele verschillen, en die zijn er al 120 jaar in
de CMB.  Die zijn er ook tussen Vlamingen, of Walen,  onderling. Steeds
heeft men een oplossing gevonden om die verschillen naast zich neer te
leggen.
 
Zoals er al werd opgemerkt: weg met het UC en ruim plaats voor mensen die
echt bezig zijn met het welzijn van de leden, alle leden !
 
 
Echte kameraadschappelijke groeten!
Jan Goedhem

 

 

ik wil reageren

Beste Makkers,
 
Ik wil even reageren op de mening van Marc Staelens die secretaris is voor een centrale die mogelijk zal splitsen
Hij schrijft de regionalisering of splitsing zal niet via een web gebeuren". Ik vind het persoonlijk verschrikkelijk erg dat een secretaris de piste van een regionalisering of mogelijke splitsing zelf bediscutabel acht. Als rode ABVV-militant zou je de reflex moeten hebben dat een splitsing zoviso taboe zou moeten zijn. Het principe van splitsing staat haaks op onze waarden: solidariteit, gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid, democratie. Het principe van splitsing staat ook haaks op sterke krachtsverhoudingen.Het scenario van splitsing betekent dat op termijn andere centrales zullen volgen en op nog iets langere termijn de sociale zekerheid.
Verder schrijft hij dat de discussie in de gewestelijke en provinciale besturen ZAL gebeuren. Ik vind het verschrikkelijk erg dat een clubje van 16 mensen éénzijdig de piste van splitsing voorstellen zonder enig mandaat en dat nadien de achterban daar een mening moet gaan over vormen. Via de pers werd al ettelijke malen aangekondigd dat de centrale zal splitsen. Achteraf de mening gaan vragen van de basismilitant terwijl onze vakbond al dagenlang in de pers in een slecht daglicht (ze komen niet overeen dus gaan ze splitsen) wordt gesteld gaat voor mij een brug te ver.
Verder schrijft M. Staelens dat het te simpel is om te zeggen of je voor of tegen bent. Zo simpel is het inderdaad. Ofwel stel je dat het principe van splitsing uitgesloten is en in functie hiervan probeer je naar oplossingen te zoeken, hoe moeilijk deze misschien ook zijn. Ofwel kies je voor het scenario van splitsing met alle mogelijke gevolgen vandien.
Verder schrijft hij dat hij het volste vertrouwen heeft in het uitvoerend comité. Als ditzelfde comité een persverklaring de wereld instuurt dat ze de intentie hebben om de boel op te splitsen dan zou ik geneigd zijn dit clubje te wantrouwen - tenzij ik zelf voorstander zou zijn van een splitsing. Sterker nog, indien ik voorzitter zou zijn van de metaalcentrale dan zou ik de éénheid boven alles stellen, zelfs als ik hier een stap zou moeten voor opzij zetten. Herwig Jorissen zal hier heus geen boterhammetje minder moeten voor eten. De verdienste van een voorzitter van een centrale is waarschijnlijk zeer goed met gratis auto, autoverzekering, onderhoud, enzov... Het is heus een kleintje om een ander postje voor hem te vinden. Desnoods geven ze hem een ceremoniële functie. Ik onderschrijf de stelling van Freddy Willockx dat sommigen hun postje en hun macht belangrijker vinden dan de toekomst van een centrale. Ik ben heel zwaar ontgoocheld in een aantal vrijgestelden.De basisdelegee verdient zo' n goede 10€ per uur en moet belangeloos zijn syndicaal werk doen. Op de werkvloer wordt hij weggelachen en uitgehoond omdat zijn leiders meer met hun eigen macht en positie bezig zijn dan de belangen van de werkmakker op de vloer.
het wordt hoogtijd dat men terug wat meer deontologischer en ideologischer wordt. Tot slot wil ik ik de mensen achter deze website bedanken dat ze het probleem bespreekbaar maken want een mogelijke splitsing gaat over meer dan de metaalcentrale van België. Het gaat naar de toekomst toe misschien over andere centrales, sociale zekerheid, krachtsverhoudingen,en... dit belangt iedereen aan.
 
vriendelijke groeten
Wim Slock, ben vroeger jaren delegee geweest.
 
 
 

 

ABVV metaal

Waarde kameraden,
Het feit dat syndicalisten reageren op de problemen bij ABVV-metaal, toont aan dat de problematiek de besturen van die centrale zelf overstijgt. Iedere ABVV'er heeft er mee te maken, of we dat nu graag hebben of niet. Centrales in het ABVV zijn geen onafhankelijk eilandjes van elkaar. Militanten volgen samen vorming, discussieren samen, zijn soms samen solidair, betogen wel eens samen.Niemand zit te wachten op een splitsing, iedereen weet dat dit de vakbond verzwakt tegenover het patronaat.Maar moet een koppel dat blijkbaar niet meer in hetzelfde bed ligt ook scheiden. Of kan een LAT-relatie of een therapie soelaas bieden. Meestal zijn de partners zelf niet meer in staat op een oplossing te zoeken maar zoekt iedereen zijn eigen grote gelijk. En dat leidt niet altijd tot een goede oplossing. Wij weten dit allemaal met het hoofd, maar blijkbaar wil het hart niet meer mee.Discussies over strukturen zijn een zaak van bestuurders, niet van militanten. Meestal gaat het om een interne machtstrijd te beslechten.Meestal gaat het niet over ideologie en doelstellingen. Jammer, want daar ligt misschien de oplossing. Wat willen wij bereiken, hoe willen we dat bereiken en wat moeten we daarvoor doen. Simpele vragen die ik bij de discussie nog niet hoorde....  Vroeger was de motivatie dat we een syndicale macht moesten hebben op ieder nivo: wereldwijs, europees, belgisch, vlaams, provinciaal, gemeentelijk, sector, bedrijf.Ondertussen weten we wat de politiek gedaan heeft: we zijn het land met de meeste regeringen, parlementen en politiekers ter wereld.  Nu zijn we blijkbaar aan het splitsen niet om een syndicale macht op te bouwen, maar om de syndicale macht te verdelen en dus te verzwakken 
Lieven Van Houtte
 

 

splitsing

Beste kameraden,
De discussie over een regionalisering of splitsing zal niet via een web gebeuren, wel in de Gewestelijke & Provinciale besturen. Het is via discussie teksten van het uitvoerend comité dat dit alles zal gebeuren. Niemand zal ontkennen dat er economische en culturele verschillen zijn, dat ieder op de beste manier moet kunnen werken en waar we de nodige solidariteit moeten kunnen organiseren indien het nodig is.
Het is te simpel om te zeggen of je nu voor of tegen bent, zeker indien het onmogelijk is de volledige achtergrond te schetsen. Wij moeten er gewoon voor zorgen dat we er binnen onze structuur uit komen en we zowel in Vlaanderen en Wallonië vooruitgang boeken.Ik heb vertrouwen in het uitvoerend comité en de mensen die nu met de voorbereiding bezig zijn. 
Kameraadschappelijk,
Staelens Marc, secretaris ABVV-metaal
 
 

 

Ik ben tegen

ik ben tegen de splitsing !!!!!!!!
Luc Symons

 

Begin van het einde?

Hierbij stel ik me één vraag : Is dit het begin van het einde ???
 
Hilde Mercie
Ledendienst,
ABVV Vlaams-Brabant
Delegee CPBW

 

Splitsing neen !!! Solidariteit ja !!!

Hoe gaat men in de toekomst nog resultaat kunnen bekomen als die splitsing er komt ?
Men heeft in de strijd tegen het generatiepact de vakbonden reeds verdeeld en we kennen allemaal het resultaat. Stop met dat communautair spelletje want dat gaat volledig in tegen de ideologie van het A.B.V.V.
Wij moeten er allemaal samen staan tegen het kapitalistisch blok en dus zeker geen verdeeldheid hebben binnen onze eigen vakbond.
Daarom kameraden : ALLEMAAL SAMEN - TOUS ENSEMBLE
 Wim Nuyens
Afgevaardigde Van Hool N.V.
en vormingsmedewerker interprofessionele vorming A.B.V.V. MECHELEN
 

 

dit kan toch niet?

Kameraden,
Reeds enkele maanden volg ik de ontwikkelingen binnen de CMB met argusogen,het kan toch niet dat een van de strijdvaardigste centrale binnen onze organisatie zal splitsen.
Als militant reeds van in de jaren 1987 met als doelstelling de belangen van de metaalbewerkers te verdedigen tegen de patronale willekeur betreur ik ten zeerste deze beslissing.
Onlangs had ik nog de groepsfoto in mijn handen van de vorming in Melreux(Ardennen) 1988 waar wij Vlamingen en Walen solidair,samen de basisprincipes,grondbeginselen,ideologie van het ABVV overlopen hebben.Wat blijft er nu nog over van onze grondbeginselen als de vakbondstop er niet in slaagt de eenheid te behouden?
Vannecke Johan
Vakbondsafgevaardigde Tyco Electronics Oostkamp

 

Een echte schande

Ik vind het een echte schande, democraten onwaardig, dat 16 figuren beslissen om een centrale van 180.000 leden te verdelen in 2 vleugels. Hoe durven ze, niet luisteren naar  de enige reden van hun professioneel bestaan: de leden!
Trouwens: wat zijn de argumenten voor een splitsing?
 
Kristina Reynders.

 

Syndicalist in hart en nieren, of duikboot???

Terwijl multinationals door fusies en overnames versterken en vergroten, gaat ABVV metaal zich splitsen.
Begrijpe wie kan.
Herwig Jorissen heeft een misstap begaan in zijn jeugdjaren, wie niet?
Hij heeft ondertussen vele jaren in het ABVV gewerkt.
Hij kan voor sommigen in de metaalvakbond niet aanblijven als voorzitter, dat is begrijpelijk.
Anderen stellen dat zijn jeugdzonde vergeven is, en dat hij goed werk heeft verricht in de CMB. Wie ben ik om hen tegen te spreken?
Maar wat ik wel zeker weet is het volgende: als Herwig Jorissen de echte syndicalist is voor wie hij zich uitgeeft, met het hart op de juiste plaats, dan zet hijzelf een stap opzij. Dan gaat hij, grootmoedig strijdsyndicalist als hij is, en stelt zijn plaats vacant.
Waarom? Om de vakbond veilig te stellen. Hijzelf weet hoe belangrijk het is om één sterke strijdbare Metaalcentrale te hebben.
Hijzelf weet perfect hoe noodzakelijk dat is voor de arbeiders in België.
Zij zullen de volgende maanden en jaren genoeg strijd moeten leveren om de agressiviteit van de patroons aan te kunnen.
Als hij zijn voorzittersstoel niet aan iemand anders laat, en toch vasthoudt aan zijn zitje, dan vraag ik mij af, en velen met mij, of hij toch niet een duikboot is geweest. En dat alles bijgevolg gepland is in zijn prille jeugdjaren.Dus stop met die nonsens, en schaar je aan de kant van alle arbeiders, of zij nu uit Wallonië, Vlaanderen of Brussel komen.
 
Rudy Sohier
Ex FCI delegee
 

Friday, February 10, 2006

 

Ik sta versteld

Dhr. Herwig Jorissen, kopie ter kennisgeving
 
Ik sta inderdaad versteld van de splitsing van de metaalcentrale op louter persoonlijke gronden.  Het bevestigt mijn jarenlange stelling dat de structuur van het ABVV niet deugt.  Af en toe duiken er in de centrales heerschappen op met belangrijke verantwoordelijkheden die onbekwaam zijn en tegelijk onvoldoende worden gecontroleerd door de interprofessionele instanties. BBTK werd er de voorbije jaren in de media diverse keren door in opspraak gebracht.  Wellicht verschil ik hierover van mening met mijn goede vriend Herwig Jorissen, maar nu ervaart hijzelf in zijn eigen organisatie wat het gebrek aan interprofessionele verantwoording allemaal tot gevolg kan hebben.Vandaar dat ik denk dat het ABVV op termijn niet overleeft als er niet grondig structureel wordt ingegrepen in de lijn van wat bijvoorbeeld Mia De Vits heeft geprobeerd.
 
Hartelijk
Freddy Willockx
burgemeester
 
 

 

splitsing neen!!!

Splitsing NEEN stop met zeveren en doe wat moet gebeuren,dat we aan 1 koord trekken.
Het is al erg genoeg dat we  samen met het acv en tegen de werkgeversorganisaties moeten vechten,en nu gaat het ABVV Metaal ook nog onnozel doen.
 
Vankan Nico
Bekaert-Lanklaar

 

samen zijn we sterker

als men een klein beetje nadenkt en niet luisteren naar diegene die zelf graag aan
de macht willen komen,dan zal iedereen beseffen dat we elkaar als werkmensen
nodig hebben om te vechten tegen het kapitaal dat nu misbruik maakt van de gewone
werkmens.
Jeanine Labie

 

communautair gezwets

Geachte syndicalisten,
 
Het communautair gezwets is nu ook al doorgedrongen tot in vakbondsmiddens.  Zelfs als het zo is dat Herwig Jorissen een discutabel verleden gehad heeft en als jeugdzonde een lidmaatschap heeft gehad van een organisatie die wij absoluut niet ondersteunen, dan nog kan het zijn dat hij dit later heeft ingezien, toch ?
Daarbij mogen de vakbonden zich niet nog meer laten verdelen. Er zijn nu al drie grote bonden (AVC, ABVV en ACLVB), is die verdeeldheid tussen de werkers nog niet genoeg ?
Laten we ons liever inspannen voor een samenwerking tussen franstaligen en nederlandstaligen, tussen armen, werkers en uitgeslotenen.  Laten wij SAMEN opkomen voor onze rechten, voordat we alles kwijt zijn dat de arbeiders vroeger hebben opgebouwd door middel van sociale strijd.
De splitsing van de metaalbond, wat een onzin.  HEt dient alleen maar om de vakbond te verdelen, meer niet.  Luister toch aub. niet naar dat communautair gezwets en strijd voor uw stakingsrecht, voor uw rechten om piketten te plaatsen, voor uw recht om werkwilligen de toegang tot het bedrijf te ontzeggen.  HEt zijn zowat de enige strijdmiddelen die de syndicaten tot hun beschikking hebben, dus waarom daar niet meer aandacht aan besteden, i.p.v. een boom op te zetten over taalverschilletjes.
Onze strijd is internationaal !!!
Stefan Roumen

 

splitsing

waarom splitsing ? het systeem nog complekser maken nog onduidelijker , er zijn al teveel verschillende afdelingen binnen het abvv
men zou eens eerder moeten gaan denken van allemaal fusioneren met elkaar , allemaal weer eens rood worden , rood in de zin van het vroegere rood , de socialistische vakbond , en samen terug een echte socialistische politieke partij oprichten hoe meer we ons versnipperen  hoe zwakker we worden
allen hebben een echte leiding nodig , iemand die terug zich wil inzetten voor de werkende mens , en geen organisatie die alleen nog maar gelooft wat sommige universitaire boeken wormen  te vertellen hebben
in deze splitsing voel ik weer eens iemand die zich wil verrijken op de rug van de onwetenheid van de arbeider , de arbeider die maar alles laat belopen zolang er maar uit zijn vaarwater gebeven wordt
als abvv lid vindt ik dat er een volledige nieuwe top moet komen , met mensen die nog geloven in de mening van de arbeider , zie de mannen die vorig jaar ontslagen zijn geweest en waar nu de fakkeltocht voor georganiseerd is geweest in gent , als je delegee zijt en  het meeste werk verzet in de vakbond met de gevaren zoals onze ontslagen makkers , dan moet je een sterke ruggegraat hebben , als de top van het abvv zich wat harder opgesteld had en de bescherming van de delegees serieus aanpakt dan had men nog wel eens nagedacht om iemand te ontslaan enz......... zo zijn er massa andere voorbeelden
dus in plaats van splitsing zeg ik fusioeneren eenvoudiger + herziening van top met zeker de top man van het abvv moet terug een arbeider worden , en dan komt er pas een echte verandering , dan is de rest overbodig , vindt je niemand dan stel ik mij wel kandidaat
lambrechts frank
ganzenlaan 10
3620 veldwezelt
frank.lam@telenet.be
arbeider op papier bedrijf sappi
 
 

 

splitsing

Splitsing neen
Natuurlijk zou iedereen tegen een splitsing moeten zijn ,
Waar gaat onze strijdbaarheid heen en onze gezamelijke slagkracht naartoe,
Waar gaat onze solidariteit naartoe met de mensen over de taalgrens heen,
Waar en met wie gaat er onderhandeld moeten worden ,
Alles wat er de laatste jaren is opgebouwd , valt nu in elkaar omdat andere hun positie en macht willen versterken ,
De patroons gaan weer lachen in hun vuistje , zonder nog te spreken van de andere vakbonden.
Samenhorigheid – Verdraagzaamheid – Eensgezindheid  en Solidariteit daar moeten wij voor blijven gaan .
Jules Vandeweyer
Umicore Olen
 
 

 

wij doen er niet aan mee

Als er iets is waar wij als syndicalisten niet aan moeten meedoen is het splitsen van een vakcentrale. En in het bijzonder niet de metaalcentrale. Al jaren zijn wij de strijdbaarste centrale over de taalgrens heen. Ook zijn wij de centrale die als voorbeeld mag worden op vlak van opleiding. Onze internaatsvorming is uniek door de samensmelting van militanten uit alle delen van ons land.
Gaan we dit alles te grabbel gooien omdat er een paar mensen het anders willen. Zeker niet als je weet, dat dit een opgezet spel is door een paar mensen, wiens namen bekend zijn. Hoe kan je in de toekomst nog als EEN blok opkommen tegen het patronaat als je zelf niet kan samenwerken. Voor mij is het duidelijk gooi die rotte appels van hun troon en zet daar echte sindicalisten op de plaats en dan hoeft dit niet meer ter sprake te komen. Ook doe ik een oproep aan al diegene die tegen de splitsing zijn hun stem te laten horen. Ik denk dat dat als metallo niet moeilijk kan zijn.
ROOD IS TROEF.
Mellaerts Stef
Sindicaal delegee Duracell Aarschot

 

Splitsing metaal

 
Ronduit tegen. vele bedrijven zijn (taal)grensoverschrijdend. Kan men dan met een half bedrijf gaan actie voeren?
Karel Wauters, afgevaardigde

 

Motie van militantenkern Fabricom-GTI

MOTIE
 
Fabricom-Gti is een onderneming van meer dan 4000 werknemers, actief in alle streken van het land en stelt werknemers tewerk uit alle streken van het land.
De militanten van ABVV – Metaal, Fabricom-Gti, in vergadering bijeen te Vilvoorde op 26 november 2005, nemen kennis van de mogelijkheid tot splitsing van de Centrale.
De militanten van ABVV – Metaal, Fabricom-Gti, betreuren dit ten zeerste en veroordelen de machtsspelletjes aan de top.
De militanten van ABVV – Metaal, Fabricom-Gti, bewijzen in de praktijk dat samenwerking met mensen uit alle streken van het land wel mogelijk is.
De militanten van ABVV – Metaal, Fabricom-Gti, doen een ultieme oproep aan alle verantwoordelijken binnen de Centrale om alsnog een splitsing te voorkomen.
Namens de militanten van ABVV – Metaal, Fabricom-Gti,
Christiaan Le Guen
Hoofdafgevaardigde.

Thursday, February 09, 2006

 

splitsing

Ben als syndicalist, maar ook als werkende mens tegen de splitsing van de metaalvakbond.
Hoe kan het dat bij de basis helemaal geen meerderheid is , dat deze splitsing wordt doorgevoerd op hoger niveau?
Mensen, alle syndicalisten, zowel vlamingen al walen laten we hier tegen vechten, want het is het begin van het einde van onze strijdbare abvv vakbond.Welke centrale wordt de volgende die splitst?
Willen we in de toekomst gewapend zijn in de strijd tegen het arrogante patronaat en de regering moeten we ons verenigen en niet splitsen. Herinner jullie november 1993? Heel Belgie lag plat, actie tegen het globaal plan. Wat gebeurt er? De acties worden afgeblazen en het globaal plan was een feit.Hierdoor hebben we bv nog altijd de gezondheidsindex.
Herinner je de 100.000 man en vrouw in Brussel tegen het generatiepact.Dit is bijna 20 jaar geleden dat er zoveel volk op de been was.Wat gebeurt er? Het generatiepact is een feit.Het wordt tijd dat we niet meer over de dure uurlonen praten, maar over de schandalige winsten die daar tegenover staan bij talloze bedrijven.
Binnenkort komt de volgende aanval van het patronaat en de regering op ons af.Het zogenaamde competiviteitsplan.
Gaan we weer een paar weken  actie voeren en talrijk in Brussel "wandelen" om het uiteindelijk te laten goedkeuren door anderen.
Wie is de vakbond eigenlijk.Ik dacht wij allemaal, de basis, de delegees en de leden die dagelijks het vakbondswerk leveren op de werkvloer.
De SP.A laat ons in de steek.Maar de SP.A soms niet alleen zenne.
Onze sterkte is onze samenhorigheid, onze solidariteit en onze vriendschap over de taalgrenzen heen.
Strijdbare groeten
Peeters johan
voedingscentrale Antwerpen

 

Splitsing van de metaalcentrale

Ik vind het betreurenswaardig dat er gedacht wordt aan een mogelijke splitsing.
De moter van onze vakbond is solidariteit. We zullen minder solidair en één kunnen zijn als we te maken krijgen met de splitsing van een centrale.
Een mogelijke splitsing zou ook zijn gevolgen kunnen hebben op bijvoorbeeld het werkgelegenheidsbeleid, sociale zekerheid,... Sommigen willen dit ook immers splitsen.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Binnen de bedrijven moeten we als vrijgestelden immers ook constant naar oplossingen zoeken. Vanuit deze optiek ben ik ervan overtuigd dat er betere oplossingen bestaan dan de splitsing van een centrale.Laat aub het gezond verstand zegevieren!
kameraadschappelijk, dany van cauwenbergh

 

Een mening van een syndicalist

Een vakbond moet eerst en vooral solidair zijn. Vandaag, moeten wij tegen
demondilisatie strijden en het is dus belachelijk van enerzijds meer
solidariteit bepleiten en andrerzijds een splitsing in onze eigen land
voeren.
Norbert Knaepen.
Militant SETCA BW

 

Een syndicalist geeft zijn mening (1)

Welke zijn de argumenten om onze Centrale te splitsen?

Bestaat er 1 motie die vóòr een splitsing pleit?

Is het niet vreemd dat het U.C., bestaande uit amper zestien mensen, deze beslissing neemt zonder militanten/afgevaardigden te consulteren?

Moeten mensen die binnen een structuur niet kunnen (samen-)werken, niet opstappen, in plaats van die structuur aan te passen aan hun noden?

Laat ons de kreet die we al jaren tijdens betogingen samen schreeuwen niet vergeten: “tous ensemble !

Jan Van Meirvenne (Caterpillar Grimbergen)


Deze pagina werd gemaakt met Blogger.com